
MLRC MediaLawLetter Page 39 March 2021 

 

By Jessica Goldman 

Following more than 30 months of litigation, a federal judge in Seattle has granted summary 

judgment and dismissal of a $26 million defamation lawsuit brought by neurosurgeon Dr. 

Johnny Delashaw against The Seattle Times.  Delashaw v. Seattle Times Co., No. C18-0537JLR 

(W.D. Wash. Jan. 20, 2021).   

Newspaper Reports on Multi-Year Investigation of Local Hospital 

In February 2017, following more than a year of investigation, The 

Seattle Times published two lengthy articles about the troubling 

business, medical and personnel practices at the Swedish Neuroscience 

Institute (“SNI”) at a storied Seattle hospital.  The first article  traced 

the life, debilitating condition, neurosurgery, and tragic death of 23-

year old Talia Goldenberg.  Her surgery was performed by world-

renowned neurosurgeon Johnny Delashaw.  Despite ample post-

surgical warnings over more than a day from Ms. Goldenberg and her 

family that she was having trouble breathing, the hospital was not 

prepared for the moment when she strained to yell: “I can’t breathe! 

Help me! I can’t breathe!” and then stopped breathing.   

The second article detailed the internecine battles for surgical cases, 

money and power among various SNI neurosurgeons following 

Delashaw’s arrival at SNI in 2014.  The newspaper reported that “[a] steady churn of high-risk 

patients undergoing invasive brain and spine procedures allowed [the hospital] to generate a 

half a billion dollars in net operating revenue in 2015 – a 39 percent increase from just three 

years prior.”  SNI’s astounding financial success came at a high price.  “[T]he aggressive 

pursuit of more patients, more surgeries and more dollars has undermined [the hospital’s] 

values – rooted in the nonprofit’s founding as a humble home where nuns served the poor – and 

placed patient care in jeopardy.”   

The articles were based on the examination of more than 10,000 pages of records, analysis of 

federal and state databases containing millions of records, and interviews with more than 100 

people, including more than 30 current and former hospital staff.  The newspaper’s 

investigation concluded that “doctors in the neuroscience unit are incentivized to pursue a high-

volume approach with contracts that compensate them for large patient numbers and 

complicated surgical techniques.”  This volume was achieved, in part, through concurrent 

surgeries where the lead surgeon would leave a less-experienced doctor receiving specialized 

training to handle parts of a neurosurgery.  Combined with this high-volume practice was a 

toxic work environment among SNI’s surgeons under Delashaw’s leadership.      

Seattle Times Wins Summary  
Judgment in Surgeon’s Libel Suit 

The Seattle Times 

published two 

lengthy articles 

about the troubling 

business, medical 

and personnel 

practices at the 

Swedish 

Neuroscience 

Institute. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2021 Media Law Resource Center, Inc.

https://scholar.google.com/scholar_case?case=15838487958839576158&q=delashaw+v+seattle+times+company&hl=en&as_sdt=6,31&as_ylo=2021
https://projects.seattletimes.com/2017/quantity-of-care/talia/
https://projects.seattletimes.com/2017/quantity-of-care/hospital/


MLRC MediaLawLetter Page 40 March 2021 

 

The Fallout 

The articles had an immediate impact.  The hospital’s CEO resigned. The new CEO publicly 

apologized.  Delashaw resigned by way of an agreement with the hospital that he would never 

again be employed there. State regulators identified numerous patient-safety issues at the 

hospital. Then, the Washington State medical board suspended Delashaw’s license, finding that 

he posed an immediate risk to the public health and safety.  The hospital announced a new 

policy that largely banned double-booked surgeries and required the attending surgeon to be 

present for the substantial majority of each case.  And the hospital’s Board of Trustee’s 

apologized to the community. 

The USC Annenberg School for Communication and Journalism 

awarded Seattle Times reporters Mike Baker and Justin Mayo the 

prestigious Selden Ring Award for their investigative reporting about 

SNI. 

In April 2018, Delashaw sued The Seattle Times and his former SNI 

colleague Dr. Charles Cobbs.  Against the newspaper he alleged 

Consumer Protection Act, defamation, defamation by implication, and 

tortious interference claims.  He claimed that the public had been 

deprived of his unique skill set in neurosurgical procedures for patients 

that he claimed few could treat.  Delashaw alleged defamation, civil 

conspiracy and tortious interference against Cobbs.  In a separate 

lawsuit Delashaw sued employees of the state medical board for 

defamation and other claims. 

Court Dismissed All Claims Against the Newspaper 

Federal District Court Judge James L. Robart, previously dubbed a “so

-called judge” by Donald Trump, dismissed the claims against The 

Seattle Times in three orders over more than two years.  During that 

period, the parties conducted extensive discovery.  The newspaper engaged journalism, data 

analysis, damages, and neurosurgery experts to respond to those Delashaw hired.  The Seattle 

Times successfully moved to exclude Delashaw’s journalism expert.  Delashaw v. Seattle Times 

Co., No. C18-0537 JLR, 2020 WL 6375878 (W.D. Wash. Oct. 30, 2020). 

At the outset, Judge Robart granted the newspaper’s FRCP 12(b)(6) motion to dismiss 

Delashaw’s state Consumer Protection Act (“CPA”) claim.  Delashaw v. Seattle Times Co., No. 

C18-0537 JLR, 2018 WL 4027078 (W.D. Wash. Aug. 23, 2018).  The Washington CPA 

prohibits unfair or deceptive acts in the conduct of any trade or commerce.  RCW 19.86.020.  

The court agreed with The Seattle Times that publication of an article is not “trade” or 

“commerce” for purposes of the CPA.  “Dr. Delashaw’s CPA claim is not based on the 

entrepreneurial aspects of journalism, despite Dr. Delashaw’s assertion that the Quantity of 

Care articles ‘earned the Times revenue.’  Washington law does not support the logical 

The newspaper’s 

investigation 

concluded that 

“doctors in the 

neuroscience unit 

are incentivized to 

pursue a high-

volume approach 

with contracts that 

compensate them 

for large patient 

numbers and 

complicated 

surgical 

techniques.”   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2021 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/swedish-ceo-resigns-in-wake-of-seattle-times-investigation/
https://www.seattletimes.com/seattle-news/health/swedish-ceo-its-my-job-to-restore-trust/
https://www.seattletimes.com/seattle-news/top-neurosurgeon-johnny-delashaw-resigns-from-swedish/
https://www.seattletimes.com/seattle-news/investigators-find-numerous-issues-related-to-patient-safety-at-swedishs-cherry-hill-site/
https://www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/state-suspends-license-of-former-swedish-surgeon-johnny-delashaw/
https://www.seattletimes.com/seattle-news/health/swedish-health-largely-bans-overlapping-surgeries/
https://www.swedish.org/about/swedish-news-blog/2017/08/statement-from-the-swedish-board-of-trustees-on-doh-and-cms-survey-at-cherry-hill
https://www.seattletimes.com/seattle-news/seattle-times-reporters-win-50000-selden-ring-award-for-investigative-reporting/
https://www.bizjournals.com/seattle/news/2018/04/11/swedish-surgeon-delashaw-libel-seattle-times.html
https://tdn.com/news/local/neurosurgeon-delashaw-sues-state-medical-commission-members/article_112b0ae6-9194-56dd-87f9-9469429e33d3.html
https://www.politico.com/story/2017/02/trump-judge-james-robart-234645
https://www.politico.com/story/2017/02/trump-judge-james-robart-234645


MLRC MediaLawLetter Page 41 March 2021 

 

extension of that broad assertion – that all reporting is inherently commercial.”  2018 WL 

4027078 at *15. 

Nearly two years later, Judge Robart granted in part The Seattle Times’ first summary judgment 

motion.  Order on Defs.’ Mots. for Summ. J., Dkt No. 207 (July 14, 2020).  The court dismissed 

Delashaw’s defamation and tortious interference claims arising from four sets of statements but 

denied summary judgment on the newspaper’s reporting about financial incentives at SNI to 

increase patient volume. 

First, Delashaw claimed that the newspaper defamed him by reporting 

that he engaged in unnecessary surgeries. The court granted summary 

judgment as to these claims because of Delashaw’s “fatal flaw”: “he 

fails to argue that any of the statements that the Times wrote or that the 

various declarants did not make the statements that the Times claimed 

they made.”  Instead, Delashaw argued that the newspaper omitted 

other facts about his surgical methods that would have painted him in a 

more accurate light.  But he failed to show that any of the alleged 

omitted facts would contradict what The Seattle Times actually 

reported. 

Second, Delashaw claimed that the reporting about concurrent 

surgeries implied that he abandoned his patients to maximize volume.  

Judge Robart rejected this claim because Delashaw “accuses the Times 

of making statements it did not make” while failing to argue that any 

of the statements actually made in the articles were false.  There was 

ample, undisputed evidence that Delashaw participated in the kinds of 

simultaneous procedures about which the newspaper reported.  A 

“defamation claim may not be based on the negative implication of true statements.” 

Third, Delashaw asserted that he was defamed by the newspaper’s “interchangeable” reference 

of medical data to SNI and to the hospital as a whole. According to Delashaw, this alleged 

sleight of hand falsely implied that SNI had high complication rates below the neurosurgical 

norm.  Judge Robart rejected these claims too because the newspaper made clear when it was 

referring to SNI and when to Swedish Hospital and Delashaw did not dispute the veracity of 

any of the data.  “Merely omitting facts favorable to the plaintiff or facts that the plaintiff thinks 

should have been included does not make a publication false and subject to defamation 

liability.” 

Fourth, the court rejected Delashaw’s claim that the articles as a whole falsely implied that he 

and SNI placed patients at risk or caused them harm.  However, Delashaw did not point to a 

single statement in the articles that was demonstrably false.  Moreover, he failed to identify any 

omitted facts that would contradict the impression left by the articles. 

Delashaw argued 

that the newspaper 

omitted other facts 

about his surgical 

methods that would 

have painted him in 

a more accurate 

light.  But he failed 

to show that any of 

the alleged omitted 

facts would 

contradict what The 

Seattle Times 

actually reported. 

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2021 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.law360.com/articles/1290665/seattle-times-wants-suspended-doc-s-defamation-suit-nixed
https://www.law360.com/articles/1290665/seattle-times-wants-suspended-doc-s-defamation-suit-nixed


MLRC MediaLawLetter Page 42 March 2021 

 

In a second summary judgment motion, the newspaper sought dismissal of the remaining 

defamation and tortious interference claims based on reporting that SNI surgeons were 

financially incentivized to pursue a high patient volume.  In November 2020, Judge Robart 

granted summary judgment to The Seattle Times on these claims.  The court agreed that the 

financial incentive statements were substantially true because they were about SNI surgeons as 

a whole, not Delashaw specifically.  For example, one SNI surgeon testified that “the only way 

to make compensation goals is to see more patients or deliver more care.”  Independently, 

Judge Robart ruled that Delashaw failed to establish that the statements caused him harm in a 

manner distinct from any harm caused by the articles’ non-defamatory statements.  Am. Order 

on Defs.’ Mots. for Summ. J., Dkt No. 298 (Dec. 22, 2020). 

Delashaw’s defamation claims against Cobbs are scheduled for trial in November 2021.  In the 

meantime, the court granted The Seattle Times’ motion for entry of final judgment, Delashaw v. 

Seattle Times Co., No. C18-0537 JLR, 2021 WL 197135 (W.D. Wash. Jan. 20, 2021), and 

Delashaw appealed to the Ninth Circuit.  

Jessica L. Goldman, Christopher Wion, and Tanya Nesbitt of Summit Law Group, PLLC, 

represented Seattle Times Company.  Johnny Delashaw was represented by Arthur Harrigan, 

Tyler Farmer, Kristin Ballinger, and Caitlin Pratt of Harrigan Leyh Farmer & Thomsen LLP.   

For exclusive use of MLRC members and other parties specifically authorized by MLRC. © 2021 Media Law Resource Center, Inc.

https://www.seattletimes.com/seattle-news/judge-dismisses-ex-swedish-surgeons-libel-lawsuit-against-the-seattle-times-over-quantity-of-care-investigation/
https://www.pacermonitor.com/public/case/38652629/Johnny_Delashaw,_Jr_v_Seattle_Times_Company,_et_al



